Hvorfor flyver bogfinker og halemejser mod vinduet?

Vi oplever her midt i april, at der er halemejser og bogfinker, der flyver mod vinduet – som om de søger noget, ser noget. Men hvad er det, der sker. De kommer ikke flyvede mod vinduet med fart, men mere »undersøgende«. Jeg synes, det er synd for dem, men ved ikke hvad vi kan gøre.

Med venlig hilsen
Kirsten Junker, april 2008

Svar

De ser deres eget spejlbillede i vinduet, og så vil de hævde deres territorum over for rivalen derinde. Det er et specielt fænomen i marts til maj, og bla. bogfinke er kendt for denne adfærd. Dansk Ornitologisk Forening foreslår at sætte fiskenet eller nylonnet foran vinduerne eller karton inde bag den nederste del af vinduet. Jeg vil dog være lidt nervøs for at fugle kan hænge fast i nettene.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvorfor flyver bogfinker og halemejser mod vinduet?