Hvad kan det underlige insekt i myrekolonien være?

Ved opgravning af græs i forbindelse med lægning af en flisegang i vores kolonihave stødte vi på et underligt insekt. Det er ca. 2 cm langt, har små uigennemsigtige, mølagtige vinger og en lang larvelignende bagkrop. Det sprøjtede en stråle bagud ca. 30 cm lang. Det er en lys cremefarve. Vi har ikke kunnet finde noget på nettet eller i opslagsværker om dyret. Hvad kan det være? Samme sted er der en koloni af røde myrer. Jorden er leret muld. Der er en skov og bæk umiddelbart ved siden af haven.

Med venlig hilsen
Elsemarie Albrecht, august 2009

Svar

Mit gæt er, at I er kommet til at grave myredronningen op. Den er stor og hvidlig, og udsprøjtet kan være en ladning æg som en slags selvforsvar.

Hvis det ikke kan være tilfældet, må der være tale om én af de såkaldte myrmecophile dyr (»myrevenner«), altså dyr, som lever beskyttet og velnæret nede i boet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad kan det underlige insekt i myrekolonien være?