Hvor kommer de tusindvis af hvide larver fra?

Hej,
I aften, hvor det regner ganske betydeligt, opdager jeg, at der i gårdspladsen er i 1000-vis af små hvide larver. Larverne er ca. 1 cm lange. Hvad er dette for nogle dyr?

Fluelarver i tusindvis

Tusindvis af hvide larve på gårdspladsen en aften med voldsomt regnvejr. Foto: Søren Holdgaard

Fluelarve

De hvide larver er ca. 1 cm lange. Foto: Søren Holdgaard

Med venlig hilsen
Søren Holdgaard, august 2010

Svar

Da larverne helt tydeligt mangler både lemmer og tydeligt hoved (de er med andre ord maddiker), så er der tale om flue- eller myggelarver. Størrelsen taget i betragtning må det dreje sig om fluelarver af en slags.

Jeg kan ikke bestemme dem nøjere, men kun stille modspørgsmålet: Har der været noget i nærheden, som kunne tiltrække æglæggende fluer? En mødding, noget hestemøg eller et kadaver f.eks.? Regnen har klart nok oversvømmet deres føde/bolig, og de har været nødt til at søge væk for få ilt nok. Derfor har man kunnet finde dem på gårdspladsen, hvor de i hvert fald næppe er udklækket.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvor kommer de tusindvis af hvide larver fra?