Hvorfor lægger vores tværstribede Plymouth Rock ikke æg?

Vi er blevet de lykkelige ejer af 7 høns og én hane (Plymouth Rock). De er fra midten af maj 2010, men er ikke begyndt at lægge æg endnu, til trods for at de får æglægningsfoder. De lever som fritgående høns – og vi har for 4 uger siden opstillet redekasser indendøre. Er det rigtigt, at hønsene skal være helt røde i kammen før de kan lægge æg?

Med venlig hilsen
Jannie Boel, oktober 2010

Svar

Høns har ikke ‘glemt’, at de oprindeligt kommer fra troperne, hvor nat og dag er lige lange. De korte dage får dem til at vente med at gå i æglægning.

Du skal derfor enten sørge for, at dyrene har lys i deres hus i 12 timer i døgnet, eller du skal have tålmodighed til det bliver forår.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvorfor lægger vores tværstribede Plymouth Rock ikke æg?