Bør man fodre havens fugle med rugbrød?

Er det en skrøne eller sandt, at fugle ikke kan tåle rugbrød?

Min mor fortalte mig, at de ikke kunne lette, hvis de fik det, men mon ikke det nærmere kan skyldes at deres mave tarmsystem ikke fordøjer det effektivt nok?

Med venlig hilsen
Anne Greisen, december 2010

Svar

Din mors oplysning er i hvert fald ikke korrekt. Men brød indeholder meget salt, og det er bedst at fodre fugle med usaltet foder. Derfor er brød en dårlig løsning, og de æder det kun, hvis der ikke er anden føde – og rugbrød ædes allersidst. Desuden bør fuglefoder være væsentlig mere fedtholdigt.

I øvrigt tiltrækker foderpladser med brød kragefugle og måger, og det er jo normalt ikke dem, vi gerne vil have besøg af på havens foderpladser.

Det er ikke på foderbrættet, at vi skal lette vores dårlige samvittighed med det tørre brød, som vi ikke fik spist i tide. Vi må enten købe mindre ad gangen eller udnytte det tørre brød til egen mave. Hvedebrødet kan tørres og kværnes til rasp. Det kan også kommes i fryseren til retter, hvor der skal smuldret brød i. Rugbrød, som er lidt tørt, bliver velsmagende, hvis det ristes.

Du kan finde gode råd om fuglefodring her:

Vinterfodring af havens fugle

Fakta om fuglefodring på Dansk Ornitologisk Forenings hjemmeside

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Bør man fodre havens fugle med rugbrød?