Hvordan får jeg fjernet frøer fra min have?

Jeg har et spørgsmål, der for mig er meget vigtigt at få besvaret, da jeg gerne vil have frøerne ud af min have, men hvordan får jeg det…

Nu har der igennem de sidste 14 dage hver eneste aften været mellem 5–12 frøer siddende helt oppe ved vores bagdør eller under halvtaget ved bagdøren. Jeg aner ikke, hvor de kommer fra – da vi ikke har vand i haven og vores naboer har det heller ikke. Hver eneste aften bliver de fanget og smidt væk – langt væk, men næste dag er der nye frøer igen (tror det er en frø – men måske en tudse aner det ikke). Men har I noget som helst godt råd for at få disse i mine øjne meget ulækre dyr ud af vores have…

På forhånd tusind tak for svaret.

Med venlig hilsen
Anders, september 2011

Svar

Ja, sådan kan man også se på det, men når frøer og tudser opleves som »ulækre« er det noget, vi har vænnet os til at se i dem. I sig selv er de blot dyr med en arveligt bestemt krop og adfærd.

De fleste mennesker er dog glade for padderne, for de gør stor gavn i haverne, bl.a. ved at æde store mængder skadeligt kryb. For tiden æder mine frøer f.eks. lystigt af dræbersneglenes æg.

Endelig er der det at sige til spørgsmålet, at samtlige padder og krybdyr er totalt fredede i Danmark. De må hverken indfanges eller slås ihjel. Problemet kan med andre ord ikke løses ved at gøre noget ved padderne…

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan får jeg fjernet frøer fra min have?