Er der planter, som ikke tåler hundetis?

Jeg bor i en ejerforening, hvor det er lovligt at holde hund, og nogle gange kommer hundene i bebyggelsen til at tisse op af planter og buske i de omkringliggende bede. Mit spørgsmål er, om der er visse typer af planter/buske/blomster/træer, der ikke tåler hundeurin?

Mange hilsener og super dejligt, at jeg kan skrive ind til jer.

Med venlig hilsen
Anette, januar 2012

Svar

De færreste planter tåler urin på deres løv. Derfor er de stedsegrønne meget udsatte for at få visne partier på de sider, der bliver oversprøjtet med dette affaldsprodukt. Indholdet af salt og aminosyrer, der bliver til ammoniak, er nok til at dræbe de berørte, grønne dele. Særligt sårbar er almindelig thuja, og man ser ofte hække med udgåede skjolder på de steder, hvor hundene skal markere terræn.

Men også rødderne er meget plagede af urin, for selve koncentrationen af opløste stoffer gør, at vandet suges ud af rødderne i stedet for at strømme ind i dem. Dette fænomen kaldes osmotisk udtørring, og det opstår altid, hvor koncentrationen uden for rødderne overstiger den inden i dem (f.eks. ved overgødskning, brug af fuglemøg og omsat kompost samt altså udledning af urin). Desuden vil indholdet af køkkensalt i urinen i sig selv være skadelig.

De planter, der bedst tåler urin, er dem, som er tilpasset ekstreme tilstande i jorden: salttålende planter (tænk på marskens, strandbreddernes og strandengenes flora) og tørketålende planter (steppe- og ørkenplanter). Dertil kommer en række planter, som under ét kaldes for nitratplanter, fordi de tåler og forbruger store mængder af dette mineral. Her kan man tænke på mange af vores mest frygtede ukrudtsplanter og græsserne.

Så hvis problemet er stort, kan man eventuelt plante f.eks. bambus- eller elefantgræstyper på de mest udsatte steder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Er der planter, som ikke tåler hundetis?