Hvad er det usædvanlige væsen i haven?

Er begyndt at få noget i mit bed, som jeg ikke kan finde ud af, hvad er, se billederne.

Kan I sige mig, hvad det er?

Troldsmør

Det usædvanlige væsen her på en cementkant. Foto: Jan Hansen

Troldsmør

Det har en gullig farve. Foto: Jan Hansen

Med venlig hilsen
Jan Hansen, august 2013

Svar

Det usædvanlige væsen kaldes »troldsmør«. Unge eksemplarer er gule, og da de er bevægelige og svampelignende, fik de dette navn. Organismen hedder Fuligo septica og regnes ikke længere til blandt svampene. I stedet er det en koloni af primitive organismer tæt på dyrene. De lever af bakterier og svampesporer, og skader på ingen måde havens planter (eller dens dyr).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er det usædvanlige væsen i haven?