Hvilke larver spiser ukrudt i min nyttehave?

Jeg har opdaget nogle meget flotte og farverige larver i min nyttehave i år. Larverne har kun spist ukrudt, og derfor har jeg ladet dem være i fred.

Hvilke larver drejer det sig om?

Tyria jacobaea, blodplet

Farvestrålende larver, der æder ukrudt. Foto: Elisabet Oladottir

Med venlig hilsen
Elisabet Oladottir, august 2014

Svar

Hvis jeg ser rigtigt, så er det »ukrudt«, der nævnes, nogle planter af en brandbægerart. De bliver ganske rigtigt hjemsøgt og begnavet kraftigt af larverne af sommerfuglearten blodplet, Tyria jacobaea.

Larverne er så farvestrålende, fordi det giver en beskyttelse at signalere giftighed (sammenlign med hvepsenes advarselsfarve). Den gift, som findes i alle arter af brandbæger, ophobes nemlig i larverne og beskytter dem mod fugle. Ja, giften går sågar med over i puppestadiet, og selv de voksne sommerfugle er giftige!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvilke larver spiser ukrudt i min nyttehave?