Hvordan får vi dyre- og insektliv på legepladsen?

Jeg arbejder som pædagog i en vuggestue, hvis legeplads stort set er helt uden dyreliv. Vi har gentagne gange forsøgt at have projekt om insekter og småkravl, men har alle gange været nødt til at tage ud af institutionen for at finde dem.

Vi har pt. en masse ribs og solbærbuske, noget bøgehæk, et lille område (max 5,5 m² × 5 m²) med græs og bakke på, samt en lille »skov« med nogle træer/buske (ved ikke hvad de hedder). I »skoven« er rodnettet så ekstremt (tynde rødder) at vi ikke kan grave i jorden efter insekter!

Vi kunne godt tænke os at lokke sommerfugle, bier, edderkopper, orme, bænkebidderer, og lign. småkravl og insekter frem, men også fugle og egern ville være et kæmpe plus!

Så mit spørgsmål er: Hvordan får vi lokket mere liv ud på vores legeplads?

Jeg håber virkelig I kan hjælpe os i min vuggestue, så børnene får oplevet dyr og småkravl tæt på, og får mulighed for at sanse den »levende natur«.

Med venlig hilsen
May Ayoub, februar 2015

Svar

Det er et vigtigt spørgsmål du her bringer på banen. Nu kender jeg ikke de mere præcise forhold på jeres legeplads, så derfor har jeg i stedet for valgt at lave en artikel om emnet i mere generelle vendinger. Du kan se den her:

Skab mere dyreliv på børnenes legeplads

God fornøjelse med jeres visionære projekt!

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan får vi dyre- og insektliv på legepladsen?