Kan vi holde kragerne væk fra vores fuglebrædt?

Vi fik lejlighed med have i efteråret og har fodret fuglene siden; sat redekasser op etc. men krager, skader og alliker stjæler fodret fra brædt og div ophæng.

Vi fodrer i et rundt bed(adrig på jorden) –kan jeg lave en »volliere« rundt om/over bedet–så de små fugle kan komme frem og tilbage -og kragefuglene bliver ude? Har I en god ide? Foderbrædtet er på ca 1,5 m i højden skal kunne stå derinde; det skal kunne åbnes, som en hønsegård,, så vi kan komme ind med foder.

Hvor stor skal maskestørrelsen være, for jeg har tænkt på at lave et »bur« med grøn hønsetråd, men er 50 mm masker nok?

Med venlig hilsen
Niels Hein Jørgensen, juni 2016

Svar

Jeg tror det er en god ide med et net om, så kun de små fugle kan komme ind, hvis du laver det pænt er det sikkert også ok for jer at se på. Mht. maskerne vil jeg tro at 50mm masker er ok, da de store fugle ikke vil fanges inde i et lille rum. Det vil ikke kunne holde mus og evt rotter væk, men det er jo heller ikke jeres problem.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kragerne holder sig ikke tilbage Foto: Niels Hein Jørgensen

Kommentarer

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Kan vi holde kragerne væk fra vores fuglebrædt?