Er snegle monogame?

Jeg faldt over 2 snegle, jeg tror det var 2 røde Skovsnegle. De var dog ikke så tykke som jeg kunne læse på nettet den art er.

De var ret slanke og røde.

Når men de gjorde noget jeg aldrig har set før: den noget mindre af de to fulgte den større lige bagefter. Den rørte faktisk bagenden af den forreste. Over en ret lang afstand… (Nu gik det jo ikke lige så vildt stærkt, så fik ikke set hvor de skulle hen!)

Efter hvad jeg har læst på nettet var de i hvert fald ikke igang med at parre sig, da jeg kan forstå det foregår oppe i den anden ende af sneglen tæt på åndehullet.

Da de sneglede sig afsted så tæt og der var den størrelseforskel på dem, kunne man ikke undgå at tænke at det lignede en mand og en kvinde der var ude at gå tur. Det så super sødt ud. (Ved godt de er tvekønnet)

Men jeg har altid troet at disse langsomme væsener bare mere eller mindre tilfældigt støtte på hinanden, parrede sig og så sneglede sig hvert til sit igen.

Har de været på vej hen et sted for at parre sig eller hvordan og hvorledes? – snegle har da ikke mere eller mindre fast partner vel?

Med venlig hilsen
Martin, september 2016

Svar

Det lyder som om at det kunne være Iberisk skovsnegl (dræbersnegl), som du har set i forfølgelsesløb. Det har jeg også selv set flere gange, og jeg tror, det er optakten til at de vil parre sig, men jeg er heller aldrig selv nået til at se slutningen på »forfølgelsesløbet«, men jeg har ofte set, når de parrer sig, og det sker ved at de ligger som et hjul og har deres opsvulmede parringorganger mellem sig. Det kan du se billeder af ved at google billeder »iberisk skovnsegl parring«.

Med venlig hilsen
Birte Buhl
Biolog, Grøn Guide i Århus

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Er snegle monogame?