Hvorfor er der så mange muldvarpe?

Hvorfor har jeg pludselig mange muldvarpeskud i en ny del af haven? De plejer at holde til på en skråning, men er nu rykket op på plænen foran huset. Er de blevet trætte af udsigten eller hvad?

Med venlig hilsen
Inger Larsen, december 2017

Svar

Muldvarpe graver lange gange, og vil som de fleste i livet gerne have ganske lidt modstand og tørre fødder. Når jorden bliver meget fugtig – som vi har set denne vinter – vil muldvarpen søge mod mere tør jord i din have – åbenbart plænen! Du kan forvente at de flytter tilbage, hvor de kom fra, når det bliver mere tørt – måske først på sommeren. Indtil da kan du samle muldvarpeskuddene ind og bruge den gode jord i bede eller i potter. God fornøjelse og godt samarbejde (med muldvarpen)

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvorfor er der så mange muldvarpe?