Trives ænder og høns sammen?

Vi er ved at bygge hønsehus og gård (15 kvadratmeter). Vi har lavet huset i 2 plan, det nederste plan til ænder og det øverste til høns. Det er ca. 3 kvadratmeter i grundplan. Vi har tænkt os at anskaffe 5 høns og 2–3 ænder. Vi er dog kommet i tvivl om det overhovedet er en god ide at have begge slags. Vil ænderne ændre hønsegården til et smadrehul eller vil de holde sig til snadre i det lille bassin vi vil lave.

Med venlig hilsen
Elin Oksen, maj 2003

Svar

Desværre må jeg bekræfte jeres bange anelser mht ænderne: I løbet af ca 14 dage vil jeres hønsegård, som sikkert er pænt grøn fra starten være forvandlet til et sort og meget uskønt mudderhul. Desuden er det ikke ikke altid at de to fjerkræarter forliges godt. Jeg selv har i al fald dårlige erfaringer på det felt.

Dertil kommer, at selv uden ænderne vil 5 høns på ret kort tid have gjort det af med alt grønt på de 15 m². Det vil dog ikke blive ulækkert, sådan som hvis I også lukker ænder derind. Problemet består mest i, at der ikke er så meget spændende for hønsene at komme efter, når vegetationen er væk, for så forsvinder også mange af de spændende insekter mv. som hønsene ivrigt leder efter. Så hvis I vil gøre det godt for hønsene under den relativt begrænsede udeplads, så spred et tykt lag halm i hønsegården, når den er tømt for grønt, og smid jævnligt spændende ting ind til dem. Så vil de få en masse herligt tidsfordriv ud af at lede i halmen, som også i sig selv vil tiltrække diverse kryb.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Trives ænder og høns sammen?