Kan gæs drikke sig ihjel og skal de have adgang til et vandhul for at formere sig?

Kan gæs drikke sig ihjel? Det påstod ham der solgte mig mine blandingsgæs. Hos mig har de altid frisk drikkevand – det skader jeg dem vel ikke med eller hvad?

Jeg købte også 5 toulousegæs (det var hvad jeg kunne finde (antallet)). Det er altsammen gæslinger og jeg syntes ikke jeg kan se forskel på de 2 slags. Har toulousegæslinger/-gæs nogen særlige kendetegn?

Denne sælger sagde at, toulousegæs kun formerer sig, når de har vandhul/en sø. Er dette korrekt? Hvis ja, så bliver jeg deværre nød til at spise dem alle – det var ikke meningen.

Håber I vil hjælpe mig med at få stillet min nysgerighed.

Med venlig hilsen
Penille Prehn-Mehlsen, august 2003

Svar

Sjove spørgsmål i stil med »kan fisk drukne«? Alt er vel teoretisk muligt. Men nej, jeg kan ikke se hvordan og har ikke erfaringer med at de kan drikke sig ihjel.

Gæs elsker vand. Ja de kræver faktisk vand for at kunne rense deres luftvejssystem i næbbet. Det skal holdes rent og kan blive helt klistret til, hvis de spiser meget formalet korn og mangler mulighed for at stikke helehovedet ned i vand. Det gælder også gæslingerne.

Men gæslinger kan ikke tåle at blive våde for meget, selvom de elsker at svømme. De er jo beregnede på at have en gåsemor der sørger for deres beskyttelse så længe de har dun (ca. 7–8 uger). Så derfor er de meget sarte i deres første levetid.

Toulousegæs er fantastiske, den største gåserace og de er vanskelige at få fat i. Der er ikke så mange der har dem, bl.a. fordi de kan have problemer med frugtbarheden. Men en gase med en eller to gæs skulle gerne give en del æg, hvis man ellers sørger ordentlig for dyrene. Og ja, jeg tror de er meget afhængige af vand, og at mangel på svømmevand kan være en grund til dårlig befrugtning. Som jeg ser det for mig, foregår deres parringsadfærd som et kæmpemæssigt sprøjteri i vandhullet. De stråler af livsglæde og lejesyge og er nærmest smittende i deres brusende parringstrang. Men hvorfor ikke et vandhul? Det behøver ikke være stort. En vandslange på en plastikmembran i en fordybning i jorden og evt. med noget gammelt kokostæppe så de kan komme op afvandet. De tider er forbi, hvor det er acceptabelt at spærre dyr inde f.eks. i en garage med lidt løbegård. Fjerkræ skal have plads og ikke mindst gæs. De er friluftsdyr der foretrækker åbne vidder hvor de kan holde øje med ræven og lette i flok før faren nærmer sig, og allerhelst overnatte ude på en fri vandflade. Det kan vi selvsagt normalt ikke tilbyde dem som husdyr. Men græs – helst 50–100 m² pr. gås – et vandhul og frisk vand til at drikke af. Det betyder ikke alene, at dyrene har det bedre, det betyder også, at de kommer til at smage godt!

Om der er forskel på toulousegæslinger og andre, ja de er grålige, men ligner den grå tamgås meget. Senere bliver de meget forskellige, da toulousegæs har en stor hængende flap under hovedet og under bugen. Og så er den stor!

Held og lykke med dine toulousere!

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Kan gæs drikke sig ihjel og skal de have adgang til et vandhul for at formere sig?