Hvordan alders- og kønsbestemmer man gæs?

Jeg skrev en kommentar i går til frilandsgæs, som egentlig skulle have været et spørgsmål: Vi kan ikke kende forskel på kønnene, ej heller forskel på forældre og unger. Hvordan kan man se det?

Med venlig hilsen
Janne Jensen, september 2003

Svar

Spørgsmålet handler både om bestemmelse af køn og alder. Jeg ved så meget, at selv meget erfarne gåseavlere har vanskeligt ved at bestemme kønnet. Alderen er jo som regel noget man ved, fordi man kender sin flok eller alternativt har mærket dyrene. Hvordan man ellers kan se forskel på forældre og unger skal jeg ikke gøre mig klog på, men selvfølgelig er der aldersforskelle. Fjerkræ har f.eks. forskellig udvikling af deres fødder afhængig af alder.

Hvad kønnet angår, er det muligt at se hannens penis ved at vendebunden i vejret på kræet og forsigtigt krænge det indvendige af gattet ud. Trods denne kønsbestemmelse er det ikke sjældent, at et nyanskaffet gåsepar viser sig at være af samme køn og derfor ikke vil lægge æg (to hanner) eller ikke kan udruge deres (ubefrugtede) æg (to hunner). Og dette på trods af at sælgeren har bedyret, at der var tale om en han og en hun.

Så jeg kan kun anbefale at gå på biblioteket og finde en anatomisk udredning om kønsforskellene og alderskarakterer og så begynde at øve sig. Hvis man skulle være så heldig at opnå en vis dygtighed, vil det rygtes i nabolaget, og man vil opdage at man nemt kan få mange nye venner.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan alders- og kønsbestemmer man gæs?