Hvordan passer vi et lille pindsvin vinteren over?

Nu har jeg set så meget om, at pindsvin spiser regnorm og andet kryb, og at man til nød kan fodre dem med katte-/hundefoder. Men hvad nu hvis man vil passe et pindsvin vinteren over? Hvilken føde skal man i så fald give den (det er jo lidt svært at grave efter regnorm i frostvejr)? Og kan man få et pindsvin til at sove vintersøvn i et frostfrit udehus?

Vi er nemlig i den situation, at vi har fundet et lille pindsvin på 328 gram og vi regner ikke med, at den vil kunne overleve vinteren uden hjælp.

Med venlig hilsen
Belinda T. Pedersen, november 2003

Svar

Du har helt ret! Pindsvinet er for lille til at kunne klare sig i naturen på denne årstid. Den vil formentlig dø af sult eller gå i hi og ikke vågne igen.

Pindsvin skal have et godt fedtlag for at kunne klare vinterens hi – det har et pindsvin på 328 gram slet, slet ikke. Så det er dejligt I har taget den til Jer.

Jeg synes I – i starten – skal have den inde. Så forbrænder den ikke så meget fedt for at holde på sin kropsvarme og den tager derfor hurtigere på. Når den vejer 600–650 gram kan den fint komme i et udhus eller lignende. Dér kan den så få mulighed for at snuppe et par af vintermånederne i hi.

Pindsvin, som er i pleje, har bedst af at få killingetørfoder og vand. Som lidt lækkert kan du evt. give et lille stykke avocado af og til. Lidt råt, hakket kalkunkød vil den også blive glad for.

Med venlig hilsen
Kirsten Van Oosterhout
Rådgivende pindsvineplejer, Foreningen Pindsvinehjælpen (ophørt)

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan passer vi et lille pindsvin vinteren over?