Skal jeg lade tudsen bo i drivhuset?

Jeg fandt ved forårsrengøringen af mit drivhus en tudse der havde overvintret i en jordhule i drivhuet. Den virkede sløv og jeg kunne røre ved den uden den hoppede væk.

Jeg syntes den var sød og satte derfor en stor underskål ned til den med frisk vand og en sten at sidde på. Nu nyder den tilværelsen i sit nye hjem, hvor den får frisk vand ca. hver 2. dag. Til gengæld håber jeg, at den vil hjælpe mig med at holde snegle og andre »kryb« væk fra mine planter. Den burde da kunne trives i et drivhus eller hvad? Der er ingen fjender, læ og varme, frisk vand og masser af fluer, snegle, edderkopper m.m., som den kan æde. Til gengæld kan den jo ikke rigtig formere sig derinde, da den jo er alene.

Er det en god ide at lade den blive boende af hensyn til mine planter eller skal jeg »smide« den ud?

Med venlig hilsen
Nadia Darmer, juni 2004

Svar

Jeg formoder, det er en skrubtudse, du har i dit drivhus, for den er langt den almindeligste af de tre danske tudsearter i vore haver. Padder er gode til bekæmpelse af lidt større hvirvelløse skadedyr i haven, også i drivhuse. Normalt fører tudser en meget rolig tilværelse og sjosker rundt om natten eller i fugtigt vejr, og så ser vi temmelig lidt til dem, med mindre vi netop kender deres tilholdssteder, eller vi færdes i haven, når de er aktive. Det er vist noget i den stil, du også har observeret.

Men i yngletiden om foråret vil paddernes adfærd ændre sig, hvis de er kommet i ynglestemning. Så vandrer de målrettet ned mod deres ynglevandhuller, hvor de parrer sig og lægger æg. Dvs. hvis tudsen i dit drivhus kommer i ynglestemning, vil du nok bemærke, at den bevæger sig meget omkring, virker lidt rastløs og prøver at komme ud. For skrubtudsens vedkommende vil denne forårsvandring typisk finde sted i slutningen af marts eller begyndelsen af april, men hvis slutningen af vinteren er lun, kan det faktisk hænde, at skrubtudsen kan komme frem fra sit vinterhi og begynde at vandre allerede i februar. En tidlig forårsvandring vil specielt kunne forekomme i et lunt drivhus.

Vi kan forbløffes over de forhindringer, tudser kan forcere, når de i deres iver skal nå deres vandhuller. Således kan vi se dem passere lave mure, stengærder og diverse hegn.

Nu kender jeg ikke dit drivhus og ved ikke, hvor mange utætheder tudsen vil kunne benytte sig af for at komme ud; det må du selv prøve at vurdere. Men i mange drivhuse af lidt nyere dato vil voksne tudser næppe kunne finde ud.

Hvis tudsen i løbet af foråret bliver ved med at være lige så rolig eller endog sløv, som du beskriver, så tror jeg ikke, at den prøver på at vandre til en vandhul for at yngle, og så mener jeg, at du roligt kan lade den blive i drivhuset. Men hvis den bliver rastløs og vandrer omkring i drivhuset, så bør du nok sætte den ud i haven, så den kan følge sine yngleinstinkter. Det kan jo være, at den kort tid senere vender tilbage til din have og vil benytte den til fouragering resten af sæsonen. Hvis den pludselig bliver ekstra aktiv, og du finder det mest passende at give den mulighed for at yngle i sit vandhul, så synes jeg, det kunne være sjovt, hvis du finder nogle unikke kendetegn hos den, så du kan genkende den, hvis den skulle vende tilbage! Prøv f.eks. at kigge på dens bugmønster, som ofte har nogle specielle tegninger hist og her. Dem kan du fotografere, inden du slipper den løs!

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe
Fugle og natur

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Skal jeg lade tudsen bo i drivhuset?