Hvorfor hakker hønsene den ny hane?

Vi har 6 høns, der er ca. ½ år gamle, og som har været vant til en gammel hane, vi desværre måtte skille os af med. Herefter indkøbte vi ny hane, som er yngre end hønsene, men ham går hønsene og hakker lidt i fjerene, uden den reagerer på det. Hvad kan vi gøre, og hvorfor gør de det?

Med venlig hilsen
Bjarne D. Jensen, december 2004

Svar

Mon ikke hanen lige skal være kønsmoden. Hakningen skyldes vel almindelig nysgerrighed og lidt chikane for at få ham på plads i hakkeordenen. For at hanekyllingen vil springe ud som »rigtig« hane, skal han være mindst et halvt år gammel, og så vil han sætte sig øverst i hierakiet. Så se tiden an.

Skulle det blive alvor, så må de separeres. Og måske hønsene mangler noget andet at hakke og kradse i? Hånden på hjertet: Ligner hønsegården en ørken? Eller er der græs eller andet? Smid evt. en dejlig græstørv ind til dem, gamle blade og den rå kompost. Giv dem jeres dejlige rå køkkenaffald o.s.v., så glemmer de nok hanen, indtil han en dag kønsmoden kaster sig over dem.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvorfor hakker hønsene den ny hane?