Kan flamingokasse bruges som spisested og vinterhi for pindsvin?

I et svar af Kirsten van Oosterhout, blive det anbefalet at sætte mad til pindsvin under en flamingokasse, Men hvor stort i cm er det lille hul, man skal lave?

Kan man evt. også bruge flamingokasse metoden til at lave et vinterhi? Vi har kun en lille have, men har et afskærmet hjørne med et plantebord op af huset. Under dette, op af husmuren er der lunt. Der er en del katte i vores andelsboligforening.

Med venlig hilsen
Lis Søholm Simonsen, oktober 2005

Svar

Hullet i flamingokassen skal være ca. 10 × 10 cm. Så er der plads til, at selv et voksent pindsvin kan smyge sig ind og spise. Men pladsen er lidt trang.

Hvis du har fast besøg af pindsvin, kan jeg anbefale at lave et specielt »drive in« spisested som er lidt mere holdbart end flamingokassen. Det kan feks. være en kasse bygget specielt til formålet. Gerne med skråt tag – så er den ikke så let at vælte.

Flamingokassen kan bruges til et vinterhi – men det er meget vigtigt at pindsvinet har mulighed for at grave sig lidt ned.

Så hvis det afskærmede hjørne har fliser eller lignende som underlag er det ikke en god idé. På Naturhistorisk Museums hjemmeside kan du se forskellige ideer til at lave en pindsvinebolig.

Med venlig hilsen
Kirsten Van Oosterhout
Rådgivende pindsvineplejer, Foreningen Pindsvinehjælpen (ophørt)

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Kan flamingokasse bruges som spisested og vinterhi for pindsvin?