Er det normalt at hvepse bider sig vej ind i blomster?

Dette billede bare for at vise en sjov ting fra haven: hvepsene, som der godt nok er mange af i år, er jo som bekendt meget glade for søde sager, og der er åbenbart masser af nektar i bønneblomsterne. Da hvepsene åbenbart ikke kan komme ind den rigtige vej, bider de sig vej »bagom«.

Har andre iagttaget noget lignende?

Hveps

Hveps på bønneblomst, hvor den er ved at finde en bagvej til det søde. Foto: Bolette Crossland

Med venlig hilsen
Bolette Crossland, september 2006

Svar

Det er ganske almindeligt, at både hvepse, humlebier og myrer snyder sig til en bagvej, så de kan få adgang til den søde nektar. Ofte er det humlerne, som laver hullet, men de andre, som bruger det.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Er det normalt at hvepse bider sig vej ind i blomster?