Findes der planter, hvis duft holder myg og bier på afstand?

Jeg mangler navnet på en blomst, hvis duft holder bier på afstand. Jeg mener at have set det i et haveprogram engang. Findes der også blomster, der holder myg på afstand?.

Med venlig hilsen
Tina Flensborg, februar 2007

Svar

Jeg kender ikke til en plante, der holder bier borte. Men mangfoldig som naturen er, skal jeg ikke kunne afvise, at den findes, hvis en sådan strategi har kunnet betale sig. Umiddelbart synes dog kun fordele ved bier at falde i øjnene.

Hvad myg angår har både basilikum, duftpelargonie og hyld været nævnt, præcis som Madam Blå og blåmalede vinduer på gamle gårde havde ry for at holde fluer borte. Også persille gnedet mod huden skulle have effekt ifølge hverdagsvidenskaben. Men vær opmærksom på, at vindforhold, plantens modningsgrad, luftfugtighed, artsrigdom i bevoksninger (mange sanseindtryk) o.l. helt sikkert spiller en større eller mindre rolle for spredning af lugte eller mangel på samme.

Jeg har intet kendskab til, at en bestemt plante har dokumenteret effekt mod myg. Regn dog ikke med at finde et universalmiddel. Desværre. Fandtes et sådant, havde en eller anden forlængst gjort sig til millionær på at udbrede og patentere dette.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Findes der planter, hvis duft holder myg og bier på afstand?