Hvordan og hvornår høster jeg frø af koriander?

Jeg har en masse koriander, som nu er ved at sætte frø her sidst i september. Dem ved jeg er gode at bruge længere hen på vinteren. Men hvornår tager jeg dem af planten, og hvordan tørrer jeg dem?

Med venlig hilsen
Annemarie Sørensen, september 2007

Svar

Hvis de først er ved at sætte frø nu, så er det ikke sikkert, at de når at udvikles helt og blive tørre på planten. Men det må tiden og ikke mindst efteråret vise. De skal være ved at være modne, inden du kan høste og gemme dem. Når der er rimeligt med brune frø kan du evt. hive planterne op og hænge eller lægge dem til eftertørring et tørt og luftigt sted. Da fugle elsker frø, skal det være et sted, hvor fuglene ikke kan få fat i dem. En carport er fin, hvad angår luftighed. Når planterne er helt visne og tørre høster du de frø, som er nået at blive modne, og de eftertørres indenfor.

Hvis man bevidst vil gå efter at avle frø af koriander – og ikke kun høste på dem, som man ikke fik brugt som blade, skal man så dem tidligt. Høsten falder da sidst i august, hvor det er let at få dem tørre på planten.

Se mere om høst af korianderfrø i artiklen Høst dine egne korianderfrø.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan og hvornår høster jeg frø af koriander?