Hvordan tager man frø af morgenfruer?

Jeg har sået en blanding af morgenfruer, og vil meget gerne tage frø af dem. Efter blomstring er planen nemlig formentlig, at bedet skal flyttes.

Jeg vil også meget gerne have blomstring så længe som muligt, og jeg har jo hørt om at de fleste blomster skal »nippes« for at blomstringen fortsætter, i forsøget på at sikre artens overlevelse.

  1. Men hvornår skal jeg så tage frø? Og kan jeg i det hele taget få begge dele?
  2. Hvor skal jeg nippe?
  3. Hvis jeg nu ville beholde bedet, skulle jeg så bare nippe de afblomstrede blomsterhoveder af og smide på jorden i bedet til selvsåning, eller hvordan?

Med venlig hilsen
Sussie, august 2008

Svar

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil tage frø af dine flotte morgenfruer, og det er også ganske let. De tørre frøstande høstes en tør sensommerdag, lægges på en tallerken indenfor og eftertørrer en uges tid og kommes derpå i en papirspose til næste forår. Frø skal opbevares tørt og i et så køligt rum som muligt.

Når en plante har fået sat et vist antal frø, er den tilfreds med artens overlevelse, og den stopper blomstringen. Sådan er hovedreglen, men nogle planter stopper hurtigere blomstringen efter frøsætning end andre, f.eks. latyrus, som skal nippes for at give en frodig blomstring.

Morgenfruer plejer efter første frøsætning af sætte ny skud med nye blomster i sensommeren, men skal man ikke bruge frøene til noget, og har tid til det, så er det altid en god ide at fjerne afblomstrede blomster. Det forhindrer også, at arten kommer som ukrudt næste år, hvis det er en art, som kan selvså på vore breddegrader. Det kan morgenfruer i høj grad, så hvis du ikke vil have morgenfruer samme sted næste år, så fjern blomsterne.

Frø skal sidde på planten og modne, inden de kan høstes. Derfor virker det ikke at nippe de afblomstrede blomsterhoveder af til selvsåning.

Det er altid en god ide at tage frø så tidligt som muligt på sæsonen, da det i september og oktober bliver sværere at høste frøene tørre. Den bedste strategi er derfor tidligt at udvælge de planter, som er flotte og med de flotteste blomster/blomsterfarver til frøsætning og lade dem sætte en passende mængde frø. Og så fjerne resten af de blomsterne, når de visner. Blomsterhovedet kan bare nippes af, men du kan også klippe stænglen af længere nede, så du undgår at have stængler til at stritte lige op i luften.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan tager man frø af morgenfruer?