Kan frø spire, hvis de har været glemt i et drivhus?

Sidste efterår glemte jeg at tage min frøspand med hjem fra kolonihaven. Den har så stået i uopvarmet drivhus hele vinteren og dermed fået frost. Det drejer sig om diverse grøntsagsfrø, selvhøstede blomsterfrø, tomatfrø af de bedste af sorterne m.m.

Jeg har prøvet med stangbønnefrø, der fik frost. De duede ikke. Gælder det også alle de andre frø? Jeg mener, naturen »gemmer« dem jo selv i frostvejr. Hvad synes I, jeg skal gøre?

Med venlig hilsen
Berit Juul, marts 2009

Svar

Frø til opbevaring har to hovedfjender: fugt og varme. Af disse er fugten den værste. Meget tørre frø kan tåle varmegrader, der ville slå fugtige frø i hjel (eller få dem til at spire med det samme, hvilket de ikke må, hvis man vil opbevare dem). Meget tørre frø kan også tåle store frostgrader, både i naturen og i fryseren på genbanker, hvor de ligger i dvale ved 18 minusgrader i mange år. Det store vandindhold i f.eks. nyhostede bønner er grunden til at de dør ved selv den mindste frøst, hvorimod de kan ligge tørt og koldt i årevis.

Så dine frøsamlings overlevelse i en spand i drivhuset kommer an på hvor tørre frøene var. Nyhøstede frø kan være meget tørre fra planten, men da vi høster dem i løbet af et normalt fugtigt dansk efterår, vil de fleste ikke være optimalt tørre (ikke let at måle derhjemme men et par uger i stuen om vinteren gi’r en rimelig tørring, da stuenluften er ret tør. Store frø skal være så hårde, at man ikke kan ridse dem med en fingernegl. Andre frø så tørre at der ikke ses fugt når de står i et tæt lukket glas).

Hvis frøene var godt tørre og velindpakket, så de ikke optog fugt i løbet af vinteren, kan de være OK. Hvis ikke har de sandsynligvis taget skade. Det eneste at gøre er at lave spireprøver – se artiklen Test om dine frø er spiredygtige. Hvis der er forseglede frøposer imellem, burde det ikke være nødvendigt at teste disse – i hvert fald ikke før de skal sås.)

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan frø spire, hvis de har været glemt i et drivhus?