Kan man pode æbler på hvidtjørn?

Jeg har med held podet på æble-og pæretræer, dog mest æble.

I går hørte jeg, at man kan pode æbler på Tjørnebuske – især hvidtjørn. Er det rigtigt? Hvis det er, åbner der sig en masse muligheder i vores skovhave.

Med venlig hilsen
Hans Sidenius Gram, april 2010

Svar

Podning af træer og buske kræver, at grundstamme og podekvist i de fleste tilfælde er meget nært beslægtede – og tjørn, røn, æble, pære og roser er i rosenfamilien, men så går den heller ikke længere, hvis vi vil have noget spiseligt ud af det.

Det går ikke i det lange løb at pode æble og pærer på tjørn, de kan godt gro fast, men overlever sjældent ret længe, og desuden vil frugterne ofte smage – ikke særlig godt.

Derimod kan vi pode mispel på tjørn – og det går virkelig godt, så måske skal du til at prøve det.

Inden for mispel findes der utallige sorter, og jeg har lige set spiselige mispel i Berlin – 5 dage i solskin og op over 20 grader.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man pode æbler på hvidtjørn?