Hvor kan jeg købe frø af valsk bønne?

Jeg vil gerne have hjælp til at finde nogle frø af valske bønner.

Kan I hjælpe?

Med venlig hilsen
Kirsten Rasmussen, marts 2011

Svar

Valske bønner er ikke så almindelig en grønsag i de danske haver, så derfor kan du måske ikke finde frø af valske bønner i frøstativerne ude i supermarkeder og havecentre.

Men det betyder ikke, at valsk bønne er svær at få fat i. Hvis du går ind i vores forhandlerguide under Frø og løg er der flere frøfirmaer, som har en eller flere sorter af valske bønner, som også kaldes hestebønner.

Valske bønner er lette at dyrke – det svære kan være at indpasse dem i forhold til andre afgrøder, da de skygger en del, hvis man vælger høje sorter, som kan blive op til godt 1 m høje. I den højde kan det være nødvendigt at binde dem op. Der findes lavere sorter, som også giver et udmærket udbytte i forhold til plantestørrelsen. Se mere i artiklen Sorter af valsk bønne.

Valske bønner er dyre i frøindkøb, men det er let selv at tage frø af dem. Hvis man har flere sorter, krydser de. Hvis du kun sår én sort, får du selvfølgelig frø med samme egenskaber næste år, da alle valske bønnesorter, jeg kender, er frøægte sorter.

Eneste problem med at dyrke valske bønner, som er krydninger mellem sorter, er, at bønnernes størrelse og frøfarve kan variere fra plante til plante, og de skal helst have samme størrelse af hensyn til kogetiden. Æstetisk kan man jo også diskutere, om det ser pænest ud ved servering, at frøene har samme farve.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvor kan jeg købe frø af valsk bønne?