Hvordan formerer løgplanter sig?

Hvordan formerer løgknolde sig? Jeg tænker på f.eks. påskeliljer. Jeg ved, at man kan dele knoldene, men formerer de sig også ved frø? I givet fald hvor lang tid går der, inden der kommer blomst. Jeg kan regne ud, at man ved frøformering laver krydsninger mellem blomsterne, men jeg har aldrig oplevet at mine knold- og løgblomster har formeret sig ved deres frø.

Med venlig hilsen
Frederikke Stærdahl, marts 2011

Svar

Kimplanter af tulipan

Her ses kimplanter af tulipan. Foto: Karna Maj

Det er naturligt for løgplanter at formere sig ved hjælp af frø. Herhjemme i vores have har vi botaniske arter af bl.a. krokus, skilla, tulipan og vibeæg, som alle har etableret sig med stor succes i spredte pletter, hvor der var gode betingelser. For at det skal lykkes, er det dog væsentligt, at man kender kimplanterne, og her er der et problem, for de ligner græs! Så der skal luges med omtanke…

Ud over den kønnede formering kan mange løgplanter også formere sig ukønnet, nemlig ved at danne sideløg. Da løget jo egentlig er en stængel med nogle tykke blade, kan stænglen (løgkagen nederst på løget) uden videre danne et sideskud, som så også får sine egne blade (løgskæl). Det er min erfaring, at det tager rigtigt mange år, før løgplanterne har samlet tilstrækkelig oplagsnæring i løget til at danne blomst. Der er selvfølgelig forskelle arterne imellem, men der går i hvert fald 5–7 år, før man ser noget til blomster.

Og som svar på den sidste bemærkning, så er det rigtigt, at al sortsudvikling i hvert fald tidligere byggede på bevidst og nøje kontrolleret krydsningsarbejde med løgplanterne. I dag kan man ordne sådan noget ved at manipulere med planternes gener, klippe ud og sætte ind, omtrent som det nu passer bedst efter moden. Det er sikkert lønsomt, pengemæssigt, men meget af charmen ved naturens tilfældigheder fortabes unægteligt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan formerer løgplanter sig?