Hvordan formerer man rødel, poppel og birk?

Jeg er igang med at plante godt en hektar til med primært træer. Jeg køber en del planter, men det siger sig selv, at det er en dyr affære. Jeg ønsker at lave nogle store skovlignende områder, med både hurtigvoksende arter og langsomme.

Jorden er meget vandlidende, så det er primært rødel, poppel og birk. Og det er netop disse sorter, jeg godt kunne tænke mig selv at formere. De første træer, jeg plantede på arealet, er nu 4–5 meter høje.

Hvordan kan jeg formere disse træer selv?

Forklar også gerne, hvordan man laver stiklinger. Skal jeg være ærlig, aner jeg ikke helt, hvad en stikling er?

Med venlig hilsen
Jesper Jensen, marts 2011

Svar

Man vil normalt formere poppel ved træagtige stiklinger (mere herom nedenfor), og de to andre slags på den naturlige måde, dvs. ved frø.

Frøformering af birk og rødel
Frøformering forudsætter, at man kan skaffe frisk frø, helst lige på det tidspunkt, hvor træerne selv ville afkaste dem. Det kan man finde ud af for birkens vedkommende ved at gnide let på de tykke rakler i september–oktober. Hvis de let falder fra hinanden, er frøene modne, og man kan høste raklerne, før de spredes. Hos Rød-El er raklerne omdannet til træagtige »kogler«. Her må man slå koglerne mod et fast underlag for at se, om frøene er ved at løsne sig fra dem. Det vil ofte ske ret sent, dvs. i november–december.

Forinden man høster frøene, må såbedet være gjort klar. Der kræves en fuldstændigt jævn og finkornet, porøs overflade, for frøene er små og har ikke megen energi til at nå op i lyset. Desuden skal jorden være løs og veldrænende i mindst 25 cm dybde.

Så snart frøene er klar, sår man dem ud på bedfladen. Hvis det er svært at fordele dem jævnt, kan man blande dem med byggryn, som har nogenlunde samme størrelse. Det gør det muligt at arbejde med store håndfulde, som er en forudsætning for at få frøene fordelt jævnt på fladen. Man skal regne
med, at der kan stå ca. 400 frøplanter på et 1 m² stort bed det første år. Når frøene er udsået, skal de dækkes med et lag sand, som skal være tre gange så tykt som frøene selv er, regnet fra bedfladen. Frøene skal altså ende med at være dækket af et lag, der er dobbelt så tykt som de selv er.

I løbet af foråret vil frøene spire, og så skal de holdes vandede og ukrudtsfri, indtil efteråret, hvor de er ca. 15–20 cm høje. På det tidspunkt skal de graves op, så de kan plantes på deres blivende sted.

Formering med træagtige stiklinger
Med hensyn til formering ved hjælp af træagtige stiklinger, så er det bedst at skære stiklingerne i november, når knopperne er i vinterdvale.

Find frem til skud, der er ca. tommelfingertykke, og skær dem op i længder på 20 cm. Derefter opbevarer man dem vinteren over ved ca. 5 grader (køleskabstemperatur) indpakket i sort plastic og med den ende af stiklingerne, der var nærmest roden, vendende samme vej. Stiklingerne kan
eventuelt graves ned udendørs, hvor en sandkasse er glimrende, – men beskyt stiklingerne mod mus.

Når frosten er ude af jorden, skal den forberedes. dvs. løsnes og renses for ukrudt langs den række, hvor træerne skal gro. Sæt stiklingerne med den nederste ende (rod-enden) nedad, og stik dem så dybt ned, at kun én knop er fri af jorden. Sørg for at træde jorden godt sammen omkring hver
stikling.

Nu er det, at man høster fordelen af at have skåret stiklingerne i november: knopperne er i hvile, og før de er kommet ud af den, kan de ikke danne blade. Det giver knopperne under jorden tid til at danne rødder, og det betyder igen, at den enlige, overjordiske knop kan holdes forsynet med vand. Det sikrer et godt resultat af formeringen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan formerer man rødel, poppel og birk?