Hvad skyldes et brunt drys fra tørvesmuldspotter?

Vi har sået drivhusgrønsager i tørvesmuldspotter og i plastpotter. Det er sat i minidrivhuse, som så er sat i en større drivkasse i solrigt vindue. Nu har alle tørvepotter fået et lag foroven og ud gennem siderne, som om der er drysset et tykt lag grill-krydderi (brunligt), og det ligesom støver, når vi slår lidt til det.

Hvad er det, og kan det være giftigt? Nogle af planterne er kommet op, skal det kasseres? Vi har dyrket i mange år, men aldrig set dette.

Med venlig hilsen
Lillian Bahnsen, marts 2011

Svar

Det lyder, som om det brunlige kunne være svampesporer. Det er i sig selv ikke farligt (selv om svampesporeallergikere vil reagere med det samme!). Men det siger en del om, at produktet ikke kan være fremstillet på samme måde, som vores tørvepotter normalt er det. Muligvis er det slet ikke tørvesmuld, de er lavet af, men i stedet et eller andet affaldsprodukt fra noget fødevareproduktion eller lignende. Det er der heller ikke nødvendigvis noget dårligt i, men det vil kræve en del erfaring at kunne bruge disse potter rigtigt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvad skyldes et brunt drys fra tørvesmuldspotter?