Hvordan laver man stiklinger af liguster?

Jeg vil gerne vide, om man kan lave stiklinger af sin ligusterhæk, samt hvordan og hvornår det er bedst? Hvor længe går der, inden de har rodnet nok til at plante ud?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Anja Nielsen, januar 2012

Svar

Som det er med alle planter, hvor man bruger træagtige stiklinger, skal de skæres i november og opbevares ved ca. 5 grader (køleskabstemperatur), indtil jorden er tjenlig.

Når jorden er tjenlig løsner man jorden i dybden, men river overfladen, så den er jævn. Dér stikker man de ca. 20 cm lange stiklinger så dybt, at kun det øverste par knopper ses over jorden. Tryk jorden godt sammen om stiklingerne, og læg et lag sand ud i 1–2 cm tykkelse omkring dem. Sæt bøjler op over bedet (pilekviste er udmærkede) og spænd mælkehvid plast ud over bøjlerne. Gør plasten fast ved at lægge jord godt ind over alle kanter.

De små stiklinger skal ikke passes yderligere, og de fleste af dem vil have dannet rødder til efteråret. Lad dem dog stå endnu en sæson, og tag dem op det følgende efterår, sådan at de kan plantes på det blivende sted.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan laver man stiklinger af liguster?