Er det et figentræ eller ej?

Lille figentræ

Det lille figentræ er nu 17 cm højt, men uden de typiske figenblade. Er et overhovedet et figentræ? Foto: Hanne Spangenberg

For ca. 20 år siden fik jeg foræret et lille figentræ, af en som selv havde sået den af en figen fra julepakken. Træet står nu stort og flot i vores have.

Da vi skal flytte og ikke kan tage træet med, besluttede jeg sidste år efter jul, at så en figen – hvor svært kan det være?

Sidste sommer piplede det så op af jorden med små planter. De er blevet passet og plejet, og mange foræret væk til venner og bekendte.

I dag er den største af dem ca. 17 cm – se foto. Men hvorfor har bladene ikke »fingre«? Kommer de senere? Eller er det slet ikke et figentræ?. Min mand mobber selvfølgelig med, at det er ukrudt.

Håber at I vil hjælpe mig med dette mysterium.

Med venlig hilsen
Hanne Spangenberg, april 2012

Svar

Du skal ingenlunde lade dig mobbe! Se engang på det næstnederste billede på denne side med figenblade. Dér kan man se, at de nederste blade ligner dem på dine frøplanter fuldstændigt, mens de nyere er typiske figenblade.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Er det et figentræ eller ej?