Kan en stikling af klematis slå rod i vand?

Kan en gren af klematis slå rødder, når man stiller den i vand, lige som en gren af efeu kan?

Med venlig hilsen
Christel Thordsen, maj 2012

Svar

Mange planter kan danne rødder, når friske stiklinger sættes i vand, – men, men: de rødder, der er dannet i vandet, vil dø kort efter udplantning i jord. Derfor bør man altid sætte sine stiklinger i jord, dække overfladen med et 1–2 cm tykt lag grus og overdække stiklingen med mælkehvidt plastik. Det garanterer ikke, at stiklingen får rod, men det øger sandsynligheden for, at den kan klare senere udplantning, hvis der er dannet rødder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan en stikling af klematis slå rod i vand?