Hvorfor spirer min luftkartoffel ikke?

Jeg har fået en luftkartoffel og vil meget gerne lykkes med at gøre den til en plante. Fik at vide den blot skulle dækkes halvt med jord i potte, men det er nu to måneder siden, jeg gjorde det, og den ligger stadig blot uden noget, der ligner rødder overhovedet. Ikke fordi jeg har gået og løftet den fra jorden for at tjekke – prøvede blot i dag at se, om den var ved at sætte sig fast i jorden.

Skal det gøres på en anden måde?

Luftkartoffel lagt til spiring. Foto: Helle Christensen

På forhånd mange tak for jeres hjælp.

Med venlig hilsen
Helle Christensen, august 2012

Svar

Jeg vidste faktisk intet om luftkartoffel – og det er der sikkert andre, som heller ikke gør. Derfor lige en hurtig orientering. Luftkartoffel er en yams, med det botaniske navn Dioscorea bulbifera. Yams er en tropisk slyngplante, som producerer kartoffellignende rodknolde, normalt i jorden, men nogle arter sætter mindre knolde oppe på stænglerne, heraf navnet luftkartoffel.

Jeg har i artiklen What Makes Air Potato Bulbils Sprout? læst mig frem til, at luftkartoffel kan være virkelig lang tid om at spire – 30–40 uger er ikke unormalt. Og der er kun to faktorer, som påvirker spiringstiden, og det er temperatur og knoldens størrelse. Det sidste kan du ikke ændre på. I forsøget ved 16° C spirede den første efter 23 uger, og 50% var spirede efter 29 uger. Ved 27° spirede den første efter 6 uger og 50% var spiret efter 9 uger.

Så enten venter du tålmodigt, eller også sørger du for noget mere varme. I følge forsøget spillede fugtigheden ikke en rolle, selv om tropisk klima jo er fugtigvarmt. Forsøget blev foretaget i Florida, hvor luften måske er mere fugtig end i en dansk stue. Om det går at sætte en plastpose over ved jeg ikke – knolden kan måske rådne.

Hvis du er heldig, er der en bruger med praktisk erfaring, som kommer med de gode råd om dette i en kommentar.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvorfor spirer min luftkartoffel ikke?