Hvordan skal jeg så forskellige Salvia arter og sorter?

Jeg har en masse Salvia frø fra sidste år, som jeg ikke nåede at så, da jeg var i tvivl om hvordan. Nu vil jeg give det en chance, men mangler såvejledninger. Det drejer sig om Salvia lavandulifolia, S. miltiorrhiza samt S. roemeriana ‘Hot Trumpets’.

Med venlig hilsen
Christina Gottlieb, januar 2013

Svar

Brug fugtig så-og priklejord, som holdes på ca. 20 grader under fremspiring. Frøet trykkes fsat, men må ikke dækkes med jord. Pas på ikke at så for tæt. Efter fremspiring stilles såbakken køligere.

Når småplanterne kan håndteres (ved 2 eller 4 rigtige blade), prikles de ud i en kasse eller i små jiffypotter. Plant ikke ud, før nattefrosten er forbi.

De fleste salvier spirer hurtigt. Og mange af dem spirer af sig selv i haven.

Når man skal finde vejledning til såning af staudefrø, kan man bruge oplysningerne på frøfirmaet Jelittos hjemmeside – deres speciale er staudefrø. Ud for hver enkelt art står det nummer i deres såvejledning, som gælder for arten og evt. for en enkelt sort.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

  • Salvie
    Artikler: Køkkenhaven > Krydderurter > To- og flerårige

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan skal jeg så forskellige Salvia arter og sorter?