Hvordan får jeg held med ribesstiklinger?

Jeg har klippet flere »stykker« af f.eks ribesbuske. Jeg har nu sat dem i en af bakkerne, man får, når man køber vindruer. Jeg har sat dem i plantemuld, og nu står de så flot stukket ned i hvert sit hul gennem låget på bakken.

Jeg håber, at de vil slå rod, og jeg synes, det er meget at sjovt at prøve mig frem. Jeg har ikke stor forstand på »haveplanter«, men synes det er meget sjovere at prøve selv, end at købe dem.

Nu kommer mit spørgsmål: Skal jeg lade bakken stå lyst eller mørkt, ude eller inde og vedhvilken temperatur? Skal jeg dække dem med noget?

Med venlig hilsen
Jórun Splidt, februar 2013

Svar

Uanset om du bor i Syddanmark eller på Færøerne, bør du lade stiklingerne stå ude vinteren over. Hvis du opbevarer dem inde, tvinger varmen dem til at ånde deres energireserve op, før det bliver aktuelt at sætte rødder. Ergo: ingen rødder og altså heller ingen levende planter fra stiklingerne.

Det er i øvrigt altid en god idé at klippe træagtige stiklinger i november–december, når knopperne er gået i vinterhvile. Derefter skal de så opbevares indpakket i sort plastic i køleskabet (5 grader). Den egentlige stikning i jord bør vente til april. På det tidspunkt vil varmen kalde rodanlæggene frem, mens knopperne stadig er i vinterhvile. Det giver energi og tid til at få dannet rødder, før der bliver dannet blade.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan får jeg held med ribesstiklinger?