Corno di toro Mixed – er det en F1 sort?

Jeg købte i sensommeren denne peber på en rejse til England. Jeg er efterfølgende kommet i tvivl om, hvorvidt sorten er frøkonstant? Kan I hjælpe mig med at få svar på dette?

Jeg har ikke kunnet finde noget omkring peberen, og pakken er ikke markeret med F1. Jeg fandt forhandler og produkt på nettet: Corno di toro Mixed.

På forhånd tusind tak!

Med venlig hilsen
Mikkel Berggreen Schmidt, februar 2013

Svar

Som det fremgår af navnet, er det et mix og ikke en enkelt sort. Corno di toro betyder tyrehorn, og hentyder sikkert til, at pebrene har en krum facon. Jeg har googlet det lidt og har kunnet læse mig til, at det er et mix mellem to sorter: ‘Giallo’ and ‘Islero F1.’ Er disse oplysninger rigtige, bliver nok ikke særligt forudsigeligt, hvordan afkommet bliver, især ikke hvis de står, så de kan bestøve hinanden.

Beskrivelse af Corno di toro Mixed.

Men hvis der ikke havde stået mixed, havde det sikkert været en gammel, såkaldt heirloom OP sort: ‘Corno di toro’. OP står for open pollinated – det betyder at den er frøkonstant. Se mere her på siden myfolia.com. Antagelig er ‘Corno di toro’ en type af pebre, da den omtales både som en sort, og så er der alligevel flere forskellige, hvoraf en kun får røde frugter, mens en anden får både gule og røde frugter. Hvis den dyrkes som flerårig, skulle planten kunne blive op til 1 m høj. Den modner 75 dage efter udplantning.

Der er selvfølgelig en chance for, at oplysninger om mix af de to sorter ikke er rigtig, og at det tilføjede mix dækker over, at den gamle sort åbenbart kan have både gule og røde pebre. Så måske skal du bare satse og prøve at tage frø – hvis sorten ellers er værd at dyrke. Men det er en satsning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Corno di toro Mixed – er det en F1 sort?