Kan man stiklingeformere mosepors?

Jeg har en mosepors, Myrica gale, i haven. Jeg vil lige høre om det kan lade sig gøre at stiklingeformere den? Hvis ikke, så hvordan?

Håber at høre fra jer.

Med venlig hilsen
Kenneth Nordstrøm, marts 2013

Svar

I dette afsnit fra min artikel Pors til mere end snaps kan du læse om at formere pors:

Både mosepors og vokspors er lette at formere. Frøene sås »grønne«, d.v.s. de skal sås lige efter høst. De skal dækkes med et tyndt lag sand, og hvis bare de ikke tørrer ud, vil der som regel være en fin spireprocent. Medens planterne er små, er det ikke til at se, om det er hun- eller hanplanter, så det er om at plante en del ud, så man både har det ene og det andet, senere kan man så tynde ud.

Moseporsen har underjordiske udløbere og kan derfor formeres ved rodskud.

Bregneporsen er noget mere vanskelig. Den kan frøformeres, men det kan være svært at skaffe frø. Den kan også stiklingeformeres, men det kan også være vanskeligt at skaffe plantemateriale. Den kan dog købes i enkelte planteskoler.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man stiklingeformere mosepors?