Hvorfor spirer mine bønner ikke?

For to år siden besluttede jeg mig til at forsøge mig med stangbønner, og jeg lavede nogle stativer, som de kunne klatre op ad, og for at komme tidligt i gang, såede jeg frøene parvis i potter i min udestue allerede i begyndelsen af april, men spiringsprocenten var kun på ca. 10%. Derefter købte jeg nye frø af et andet fabrikat og såede dem på stedet i maj, men også her var spiringen under 10%. Sidste år bar jeg mig ad på samme måde og havde et endnu ringere resultat. Nu har jeg prøvet 4 forskellige fabrikater af frø, tre svenske og et norsk, og i alle tilfælde var salgsdagen ikke overskredet. Har stangbønner generelt en lav spiringsprocent?

Med venlig hilsen
Børge Rasmussen, april 2013

Svar

Bønner er en sommerafgrøde. De spirer ikke dårligt, heller ikke stangbønner – forudsat at de har gode forhold at spire under.

Nyindkøbte frø vil normalt have en meget højere spireprocent – det er der regler for, og partierne testes, inden frøene pakkes. Selvfølgelig kan der gå noget galt under opbevaring ude i detailhandelen, f.eks. frøstativ i bagende sol, men det sker normalt ikke. Det sidste kan man komme uden om ved at købe hos en online frøbutik, som man har gode erfaringer med.

Er man i tvivl kan man forspire frøene og dermed teste spireevnen. Den er normalt overraskende høj, når der ikke er jord involveret. Bønnefrø angribes let af svampe, når spiretemperaturen er for lav og dermed spiretiden lang. Det er langt den overvejende grund til at bønnefrø ikke spirer. Og selv meget erfarne havedyrkere har bønner, der ikke spirer og må så om – endda flere gange. Og det er oftest, fordi vi ikke kan vente, til jorden er varm. Fra sankthans og til midten af juli kan man endnu nå at så bønner, og her er der ingen problemer.

Vi kan begynde med din såning direkte på voksestedet i maj – det er helt sikkert for tidligt. Det er ikke ret mange år, at jorden er varm nok i maj til at så bønner direkte. De sidste to år har jorden først været varm nok til at så bønner i lige før sankthans. De kan spire, når jorden er omkring 13° C, men for at få en god spiring er det bedre med min. 14° og gerne højere.

Det er i øvrigt alt for tidligt at begynde at forkultivere bønner i starten af april, da de først kan udplantes fra omkring 1. juni, hvor jorden begynder at blive lun, og risiko for nattefrost er ved at være ovre. Hvis man vil forkultivere, sår man omkring 1. maj enten inde eller i drivhus. Bønner skal have en del jord til at spire og vokse i. De såkaldte rodtræningspotter i den høje model er perfekte. Ellers kan man så 3 frø i en 8 cm potte. De kan så plantes ud 3 stk samlet eller skilles af ved udplantning.

Du kan evt. forspire bønnefrøene inden såning – se mere om det og forkultivering af bønner i artiklen En lang bønnesæson.

Vent til jorden er godt varm – så får du held med bønnerne.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvorfor spirer mine bønner ikke?