Vild pastinak og frøets spireevne?

Jeg har samlet en del hestemøg til mit drivhus. De marker, jeg har indsamlet på, var sidste år 2012 ramt af et stort angreb af vild pastinak. Hestene har uden tvivl spist noget af den vilde pastinak. Så kommer spørgsmålet: Kan jeg bruge det indsamlede hestemøg til jordforbedring i mit drivhus her i 2013, uden at det bliver invaderet af den vilde pastinak?

Med venlig hilsen
Peter nielsen, april 2013

Svar

Heste spiser pastinak, da de får blærer på mulen, har jeg læst mig til. Men det er spørgsmålet, om de har spist af dem, når de begynder at sætte frø, da er de sikkert ikke særligt lækre. Hestene lærer tilsyneladende efterhånden at undgå at spise af planterne.

Men i drivhuset ville jeg ikke være så betænkelig ved at bruge den indsamlede gødning, selv om den skulle indeholde lidt spiredygtigt frø af pastinak. Pastinak breder sig kun ved frø, og i drivhuset vil du næppe lade dem vokse op og sprede frø, men hakke evt. fremspirende planter, mens de er små, og inden du risikerer at få udslet af at håndtere planterne.

Småplanter af pastinak

Sådan her ser de små plantet af pastinak ud. På det her udviklingstrin er de meget lette at hakke om, og man kan bare lade dem ligge og visne på jordoverfladen. Foto: Karna Maj

Prøv evt. at blande noget gødning i en potte jord og se, om der spirer pastinak kimplanter frem.

En anden mulighed er at lade gødningen ligge til næste år – pastinakfrø mister normalt spireevnen i løbet af et års tid. Det er nogle af de frø, som det ikke kan betale sig at gemme og så året efter.

Vild pastinak er en anden plante end de almindelig gulgrønne pastinak, som vokser i grøftekanter m.v. Det kan du læse om i denne artikel på Naturstyrelsens hjemmeside:

Pastinak er en invasiv plante

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Vild pastinak og frøets spireevne?