Er der en spiretest for staudefrø?

Er der nogen form for spirretest af staudefrø? Jeg har nogle frø af lupiner fra min have og vil gerne teste dem. Jeg vil gerne have evt. gode råd om spiringen af lupiner.

Med venlig hilsen
Rudi Larsen, februar 2014

Svar

Man kan i princippet spireteste alle frø, men en del staudefrø skal have helt specielle forhold for at spire. En del er kuldekimere, dvs. at de skal have en kuldepåvirkning, før de spirer. Med mindre det drejer sig om meget specielle frø, som ikke kan købes, så er det letteste at købe nye frø af disse stauder.

De fleste frø spirer, når de bliver fugtige og får en vis mængde varme, og de er lette at spireteste. Du spørger om lupiner, og her er der ingen problemer med at spireteste dem.

Du kan se mere om spiretest af frø her – og den kan også bruges til test af blomsterfrø, som spirer uden særlige krav til processen:

Test om dine frø er spiredygtige

Spiretest de gamle frø

Netop lupiner har hårde frø, som det kan være en god ide at ridse lidt inden spiring. Men jeg tror ikke det er nødvendigt til spiretest, hvor frøene er i 100% luftfugtighed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Er der en spiretest for staudefrø?