Hvorfor bliver jordoverfladen i potterne hvid?

Jeg er helt ny haveejer og drivhusejer og har begivet mig ud i at forspire chilli og tomat. Jeg har sået begge dele i så- og priklejord, men efter nogen tid bliver overfladen på jorden hvid, det ligner mest af alt, at der er drysset mel ud over jorden, hvilket der ikke er…

Jeg har sået i minidrivhus og roottrainers og fjernet låget straks, da spirerne var kommet op og har vandet både oppefra og nedefra, men nok mest i underskålen.

Hvad kan dette være…?

Saltudtræk på såjord

Her et billede set ned i min roottrainers, hvor tomatplanterne står side om side. Som I kan se på billedet, bliver overfladen hvid – sammenlign med hullet oppe i hjørnet, hvor jeg har rørt i jorden for at se, om det gik længere ned, men det forsvinder, så snart man rører ved det, og det kommer i forbindelse med vand. Foto: Kia Elise Christoffersen

Med venlig hilsen
Kia Elise Christoffersen, marts 2014

Svar

Her er der tale om den kendsgerning, at opløste gødningssalte følger med vandet, efterhånden som det siver ned eller trækkes op. Hvis der gennem længere tid netto har været en opadstigende vandbevægelse, vil saltene udskilles som fine, hvide krystaller på overfladen. Det, at det hvide forsvinder ved let berøring, bekræfter årsagssammenhængen.

Det gode råd i den og tilsvarende situationer er, at man straks bør fjerne den saltmættede jordoverflade for derefter udelukkende at vande planterne ovenfra (sådan at netto vandbevægelsen bliver oppefra og nedad)

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvorfor bliver jordoverfladen i potterne hvid?