Kan frøfirma drages til ansvar for frø med dårlig spireprocent?

Jeg købte i Superbrugsen i Ringkøbing en stor pose marværter fra Nelson, som jeg delte i tre portioner og såede ad tre gange.

  • Første hold kom fint op, men der manglede mange planter. Havde mon duerne været på spil?
  • Næste hold blev for en sikkerheds skyld sået under plastic, men med samme resultat, mange huller i rækken!
  • Tredje hold blev også lagt i vand et døgn og derefter lagt mellem våde servietter. Her var resultatet, at af de 60 ærter spirede de 39, mens 21 strejkede! Efter et par dages betænkningstid havde endnu en ært besluttet sig for at gå i arbejde.

Som gammel landmand finder jeg, at det er for dårligt, at en trediedel af ærterne ikke er spiringsdygtige.

Kan man levere så dårlig en vare uden at være erstatningspligtig?

Med venlig hilsen
Jens Toft, juni 2014

Svar

Der er en spireprocent for alle grønsagsarter, som frøfirmaerne skal opfylde. Du kan se det her.

Grønsagsfrø og spireevnt

For alm. ært skal spireprocenten være 80%. Men det er en spireprøve og ikke ude i jorden. Du har jo faktisk lavet spireprøven i 3. forsøg og fik en spireprocent på 65. Med andre ord mindre end den procent, som frøfirmaet skal opfylde, men var din forspiring helt optimal? Så kan man sige, at frøposen kan have været opbevaret ugustigt under transport, i butikken og hjemme hos dig, da det er et stykke tid siden, at posen er pakket. Så jeg tror, at det kan blive svært at drage dem til ansvar for for dårlig spireevne. Hvordan skal man kunne bevise, at spireprocenten var dårlig ved afsendelse fra frøfirmaet. Jeg har dog i år fået en ny pose frø – der var nemlig slet ingen frø i posen, den var tom!

Løsningen er at finde et frøfirma, du har tillid til. Eller endnu bedre at høste sine egne ærtefrø – det er let, billigt og så har hjemmehøstede frø en rigtig god spireprocent, hvis de opbevares tørt – og gerne også køligt.

Det er nemt at høste egne ærtefrø. Lad et par af de største og flotteste ærteplanter stå til at høste frø af. Evt. et par planter i den ene ende af rækken, så det er nemt for resten af familien at holde sig fra bælgene til frø. Det er en god ide at binde en rød sløjfe eller lignende på de planter, der er reserveret til frøhøst. Ærter krydsbestøver ikke af betydning, så derfor det nok at dyrke forskellige sorter med en så god afstand i haven, som man kan få. Eller med forskudt blomstring.

Og så lige lidt om dyrkningen:

  • Husk, at ærter ikke trives godt, hvis de dyrkes tiere end hvert 8. år på jorden.
  • Mus kan også være årsag til huller i dine rækker – også under plastic. Mus spiser typisk hen gennem en række, så der er lange spring i rækkerne.
  • Det er aldrig en god ide at lægge plastic over nysået jord, da jorden bliver alt for varm, og ærter spirer ikke ved en temperatur over 30°, og det kan der nemt have været i bed dækket med klar plast. Brug i stedet for fiberdug i foråret, så holdes i hvert fald duer og fasaner væk, og ærterne kommer hurtigere i god vækst.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan frøfirma drages til ansvar for frø med dårlig spireprocent?