Kan jeg formere hortensia med stiklinger?

Jeg vil gerne have lavet nogle flere hortensia planter af de eksisterende buske, jeg har. Hvordan kan man gøre det rigtigt? Kan det i det hele taget lade sig gøre?

Med venlig hilsen
Michael Mathiasen, august 2014

Svar

I det følgende går jeg ud fra, at der med »hortensia« menes den gængse hortensia, Hydrangea macrophylla.

Den kan formeres ved urteagtige stiklinger, som skæres i august med en længde, der giver et stykke stængel med blot ét bladpar. De stikkes straks under plastic, og så er det bare at vente, indtil planterne viser deres overlevelse i foråret. Til den tid har stiklingerne rod og kan flyttes til det blivende voksested.

Der er dog store problemer med formeringen. Dels tåler stiklingerne ikke den danske vinter særligt godt, dels bliver de hjemsøgt af svampeangreb og dels er de kærkommen føde for mange arter af snegle.

Alt i alt er det sikkert bedre at købe små, pottede planter tidligt på foråret.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan jeg formere hortensia med stiklinger?