Hvorfor spirer mine frø af Solanum villosum ikke?

Måske det bare noget, jeg bilder mig ind, men jeg troede, alle Solanum arter var det nemmeste at få til at spire! Men når det kommer til Solanum villosum, så kan jeg ikke få det til at lykkedes. Jeg sår på normal vis, så er der anden behandling af frøet, jeg burde være opmærksom på?

Med venlig hilsen
Christian Sørensen, april 2015

Svar

Solanum villosum – på dansk håret natskygge – har jeg ikke selv prøvet at så, og det er der måske heller ikke så mange andre, der har. Endnu.

Jeg har googlet lidt og fandt disse oplysninger, som måske forklarer dine problemer:

Frøene skal sås på jordoverfladen eller dækkes kun let. Med andre ord skal frøene have lys for at spire. Det skal tomater og chili ikke.

Jorden må ikke tørre ud. Det forhindrer man sætte potte/spirebakke i en plastpose under spiringen. Den skal være klar, da frøene skal have lys. Men den må selvfølgelig ikke stå i solen, da der så bliver alt for varmt.

Potten skal stå under varme forhold indtil kimbladene viser sig – der står ikke, hvor varme, men mit gæt er ca. 25° C.

Spiringen kan tage fra 20 til 40 dage. Det er overraskende længe, så har de fleste sikkert opgivet, at der kommer noget op. De fleste Solanumfrø plejer at spire hurtigt.

Flyt straks de spirende planter til meget lyse forhold, f.eks. et sydvendt vindue.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvorfor spirer mine frø af Solanum villosum ikke?