Kan jeg pode på eksisterende vinplante?

Min plante står ude, men er trukket ind i vor udestue og dækker ca 15 m². Druerne er små og smager lidt parfumeret. Planten er købt for at være en Vanessa. Planten er ca. 8 år.

Vi høster 15 til 20 kg druer, men vil gerne have en mere velsmagende art, som måske også kan anvendes til vinproduktion.

Spørgsmål: Kan jeg pode i udestuen på de eksisterende stammer? Og i givet fald hvordan og hvornår.

Vi læser alle numrene af Havenyt.

Med venlig hilsen
Bjørn Pedersen, maj 2015

Svar

Podning af vin er ikke nogen let sag. Jeg har set og fået demonstreret det udstyr, de har på Pometet i Tåstrup. Grundstamme og podekviste skal være lige tykke. Med en form for tang, der klipper begge dele og samler det i samme arbejdsgang, laves selve podningen. Herefter skal der flere lag voks på med og uden svampemidler.

Min vurdering er, at det er umuligt at pode på en eksisterende vin, så man får en »familievin« med flere sorter på samme plante. Det vil være langt billigere, at købe en ny vinstok.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan jeg pode på eksisterende vinplante?