Kan man så stedmoderblomster i foråret?

Jeg vil prøve at lave mine egne stedmoderblomster af frø. men er blevet lidt forvirret af mine søgninger på nettet, om hvornår de skal sås.

Jeg vil gerne starte dem indendøre, så de står med blomst i maj – juni måned.

Mit spørsmål er, hvornår jeg så skal plante dem i mine plantekasser, så de når at stå med blomst i maj – juni måned.

På den pakke, som jeg har mine stedmoderblomster frø i, står der, at hvis man sår dem i plantekasse i juni / juli måned, så står de med blomst i marts – maj, men på nettet skriver folk, at de skal i plantekasser i juni – juli, og andre steder skrives der, at de skal i plantekasser i december og vil så få blomst i midten af april. Der står også: Beregn normalt ca. 12 uger fra såning til blomstringen begynder.

Kan man regne med de 12 uger, eller hvornår skal jeg starte mine stedmoderblomster i plantekasser.

Håber at I vil svare på mit spørsmål.

Med venlig hilsen
Pia Olsen, juni 2015

Svar

Normalt dyrker vi stedmoderblomster som toårige planter, dvs. sår dem juni–juli, udplanter de små planter på et bed i september, hvor de overvinterer og derefter flyttes til plantekasser i marts/april måned. De vil så blomstre i april–maj. Hvis de overvintres i drivhus får man dem lidt tidligere i blomst, fra sidst i marts–maj. De blomstrer hele foråret. Hvis juni er kølig som i år, så kan de fortsætte blomstringen i juni, især hvis man nipper visne blomster af. De sætter frø og visner væk. Stedmoder er en enårig plante i modsætning til hornviol, som er flerårig, men den bruges normalt på samme måde som stedmoder til krukkeplante i foråret.

De kan begge selvså. Jeg har i år haft adskillige selvsåede hornvioler i mine potter med andre såede planter, da jeg laver min egen såjord. De spirede i marts, og jeg har plantet nogle af dem ud i blomsterbedet, og de første blomster er sprunget ud nu. Så det passer meget godt med de 12 uger. men planterne er små – som dem man har i september, når man har sået i juni/juli. Med såning først i marts, vil de blomster fra start juni. Hvis de skal i blomst fra maj, skal du så tidligere, og da er der måske ikke lys nok i vindueskarmen til dem.

Du får ikke helt så stor fornøjelse af at så stedmoder i marts med blomstring fra juni. Stedmoderblomster kan ikke lide højsommertemperaturer,. Blomstringen kan blive kortvarig, hvis det bliver en varm og tør forsommer. Der er dog forskel på sorter – nogle sorter angives at kunne klare sommertemperaturer, så vælg disse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man så stedmoderblomster i foråret?