Hvornår kan jeg sætte stiklinger af brombær, hyld og pil?

Kan jeg sætte stiklinger af brombær, hyld og pil i jorden her i efteråret? Er det ok at gøre det først i november, eller skal jeg vente?

Med venlig hilsen
Philip, oktober 2015

Svar

Jeg går ud fra det kun er til husbehov, så de 3 planter kan laves på følgende vis:

  • Brombær formeres nemmest ved her i efteråret at bøje de nye skud ned mod jorden. Dæk toppen med lidt jord og hold den fast med en sten. I løbet af vinteren dannes der rod og allerede først på sommeren har du sikkert en ny plante.
  • Pil og hyld kan du skære træagtige stiklinger af i december. Stiklingerne opbevares i en plastpose på en kølig plads så nær frysepunktet som muligt – evt. bagest i køleskabet – indtil sidst i april. Herefter stikkes de ude i jorden, så dybt at kun et par cm stikker frem. Næste efterår kan de nye planter udplantes på blivestedet. Hyld lykkes bedst, hvis du har knopper i begge ender af stiklingen.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvornår kan jeg sætte stiklinger af brombær, hyld og pil?