Hvor kan man købe frø af Christiansø persille?

Jeg er med i den lokale PØ-afdeling i Næstved og for en lille måned siden havde vi fået Karna Maj til at fortælle om sin have.

Hun fortalte bl. a. om er flerårig sort persille fra Christiansø som jeg har lyst til at dyrke.

Vi har lige været samlet om næste års aktiviteter og i lighed med de foregående år vil vi gerne have en PØ-stand på forårsmarkedet på Rønnebækholm.

Vi vil også gerne kunne sælge nogle gode sunde planter på markedet og jeg har fået til opgave at forsøge mig med en produktion af Christiansø persille.

Nu har jeg kikket mig omkring på Nettet, men synes ikke jeg kan finde frø af persillen.

Er der nogen der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Keld Oldin, december 2015

Svar

Ja, det er rigtigt, at jeg fortalte om Christiansøpersille til foredraget. Det bedste ved Christiansøpersille er, at den ikke forsvinder efter blomstring, hvis man ikke lader den gå i frø. Og selvom de går i frø, vil nogle overleve i flere år. Den overvintrer godt, og skyder tidligt ny blade. Smagen er lidt anderledes end kruspersille.

Jeg fik de første frø fra et besøg på Christiansø, hvor naturvejlederen solgte frø. Måske I kan se om der kan købes den vej. Jeg kan se, at den er på frølisten hos Camilla Plum.

Jeg høstede en hel liter persillefrø af Christiansøpersillen i efteråret, og den havde jeg med til vores Mere Liv i Haven Festival i Ollerup sidste lørdag i oktober, hvor den stod til at tage ad libitum af på frøbyttebordet. Desværre glemte jeg i skyndingen, da vi ryddede op, at tage resterne af frø med hjem. Og jeg har ikke flere frø.

Måske er der en, som har taget rigeligt med frø i Ollerup, som vil dele med jer. Er det tilfældet, så send en mail til karna@havenyt.dk, så skal jeg nok videreformidle.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvor kan man købe frø af Christiansø persille?