Kan man frøformere prydløg?

Kan man så prydløg fra de tørrede frøstande? Jeg har høstet de tørre frøstande fra de høje, lilla prydløg, jeg satte sidste efterår. Min tanke er at lave flere, nye prydløg. Men kan man det? Skal de sås på voksepladsen, i drivhus eller inde i potter? Særlige krav?

Med venlig hilsen
Susanne Skov, august 2007

Svar

Man kan godt frøformere prydløg. Frøene skal høstes sidst på sommeren, hvor de er tørre og sås i en meget porøs jord, gerne næsten sand/grus. Og dækkes med sand. De skal sås friland, beskyttet mod vind, gerne dækket med fiberdug.

De vi spire til foråret og se ud som små purløg. Man kan prikle småplanterne ud på blivested eller i potte, når de har fået en rimelig størrelse, så de ikke bare forsvinder i haven. Men det kan godt tage flere år, inden de kommer i blomstring. Der kan desuden være det problem, at nogle af løgene er sorter, og når man sår dem er det bestemt ikke sikkert, at man får planter, som ser ud som det, man har håbet. Så det kan være lang tid at vente på et forkert resultat.

tulipan frøformering

Billedet viser frøformering af tulipan. Billedet er taget i Botanisk Have i København midt i april. Kasserne stod beskyttet i drivbænke, og der havde været låg med net over fra såtidspunktet til foråret. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man frøformere prydløg?